کیسه های حجیم قابل انعطاف (جامبوبگ) FIBC

کیسه های حجیم قابل انعطاف (جامبوبگ ) کیسه های نسبتاً حجیم قابل انعطاف/FIBC

طی 25 سال گذشته استفاده از کیسه های جامبو و بیگ بگ / کیسه های قابل انعطاف با گنجایش نسبتاً حجیم یا FIBC بطور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده این افزایش در کشورهای صنعتی بیشتر بوده است. دلیل اصلی این توسعه، پر کردن، حمل، انبار و تخلیه آسان این کیسه ها در مقایسه با کیسه های کوچک، سیلوها و سایر وسایل حمل و نگهداریست. ساختمان اصلی این کیسه ها از پارچه پلی پروپیلن و پلی اتیلن و یا کامپوزیت می باشد. ظرفیت این کیسه ها از 500 تا 2500 کیلوگرم است، برای اطمینان حمل این کیسه ها دارای ضریب اطمینان هستند (هر کیسه دارای ظرفیتی است که به آن SWL یا کارکرد مطمئن یا ظرفیت مجاز بارگیری می گویند اما مقاومت کیسه معمولاً باید چند برابر ظرفیت مجاز بارگیری باشد که به آن SF ضریب اطمینان / ضریب ایمنی می گویند مثلاً کیسه شما 1000 کیلو بار را حمل می کند اما اگر یک بار مصرف باشد ضریب ایمنی آن حداقل 5000 باشد یعنی باید بتواند 5000 کیلو بار را نیز تحمل کند که اصطلاحاً می گویند SF آن 5:1 است). توسعه بازار ضرورتاً بر اساس مکانیزه شدن این محصول استواراست و علت دیگر استفاده از FIBC تنوع چاپ آن است که می توان دو طرف را چاپ زد و دسته ها را هم می توان در رنگ های مختلفی تولید کرد ، تنوع FIBC ها به مشتری این امکان را می دهد تا طرح مورد استفاده خود را بدست آورد.

این کیسه ها به دو گروه تقسیم می شوند:
الف- کیسه های 1 و 2 دسته
ب- کیسه های 4 دسته

کیسه های 1 و 2 دسته

این کیسه ها در مقایسه با کیسه های 4 دسته زیاد پیچیده نیستند، در ساختمان این نوع از کیسه ها از پارچه های گردباف استفاده می شود به همین دلیل مقاومت پارگی این کیسه ها بالاست. در قسمت دسته ها با پارچه های رنگی دوخته می شود که معمولاً از این رنگها برای شناخت مواد داخل کیسه استفاده می شود. و همچنین هنگام حمل با لیفتراک دید بهتری دارد و در ایران به بیگ بگ معرف هستند:

دسته ها و دهنه تک دسته با دهانه مخروطی / دو دسته با دهانه مخروطی  
کفی دوبل / ساده  
تخلیه بسته / قیف تخلیه (مدل پستانکی / خورشیدی)  
لاینر لاینر ساده / لاینر گاست شده  
وزن پارچه به درخواست مشتری
توع بافت گردبافت / تخت (به درخواست مشتری)
SWL از 500 الی 1500 کیلوگرم
سایز به درخواست مشتری
توضیحات برای نفوذناپذیر شدن پارچه می توان آن را پوشش دار کرد. برای دریافت مقاومت، درزها رامی توان با زیکزاک و یا دوبل با سجاف دوخت.

کیسه های چهار دسته

این کیسه ها یکی از وسایل حمل و بسته بندی به صرفه و مطمئن برای جابجایی محصولات خشک می باشد و بطور کلی در مدلها و طرح های متنوع طبق مشخصات زیر تولید می شوند:

دسته ها چهار دسته دوخت در 8 تقطه چهار دسته دوخت در 4 تقطه در زاویه ها چهار دسته با 4 گوشواره چهار دسته با 2 حلقه تسمه چهار دسته با 1 حلقه تسمه  
کفی دهنه باز با دوخت لبه سجاف دهنه باز با فلاپ دهانه لیفه ای دهانه لیفه ای با سوراخهای بست دهنه باز با دوخت تسمه روی لبه دهنه با قیف شارژ (اندازه به دلخواه مشتری)  
تخلیه قیف تخلیه ساده قیف تخلیه با سجاف و بندینک (پستانکی) قیف تخلیه با بست گلبرگی (خورشیدی) قیف تخلیه با کاور قیف تخلیه با فلاپ حفاظتی تخلیه سریع  
وزن پارچه از 135 الی 300 گرم بر متر مربع (طبق درخواست مشتری)
وزن نوار / تسمه از 33 الی 70 گرم طبق درخواست مشتری
عرض نوار از 3 الی 150 سانتیمتر (به درخواست مشتری)
SWL از 500 الی 2500 کیلوگرم

وقتی که پر هستند FIBC را می توان تا ارتفاع 2 یا 3 برابر انبار کرد. ثبات و ارتفاع روی هم چیدن بستگی به حمل محصول دارد و همینطور ابزار در دسترس برای حمل آنها. ممکن است چیدن هرمی باشد با توجه به نوع محصولی که در آن است.

امتیازات FIBC ها نسبت به سایر بسته بندی ها شامل:

1000 برابر وزن خودش می تواند بار حمل کند، دارای دسته های ثابت هستند که نیاز به پالت را حذف می کنند، پلی پروپیلن بافته شده بخاطر خاصیت خوبی که دارد امکان چاپ مشخصات محصولی که حمل می شود را به راحتی می دهد، استفاده بهینه از فضا، استفاده ساده، هزینه مناسب، انعطاف پذیر در عین حال بسیار محکم،  هزینه پایین دستگاهها، در دسترس بودن در اندازه های مختلف، امکانات زیاد بالا بردن، تخلیه و پر کردن، بیش از 25 میلیون FIBC هر سال در اروپا فروخته می شود و در صنایعی نظیر ساختمان سازی و سنگها، مواد شیمیایی، داروئی و غذایی کاربرد دارد.